Vánoce a vaše zdraví

Zveřejněno 12/12/2016

Vánoce jsou nejkrásnější svátky v roce, jsou spojeny s klidem, pohodovou atmosférou a volnem. A také s hojností všeho, tedy zejména jídla a pití. To samozřejmě svádí k prohřeškům vůči našemu zdraví, ať už se to týká přejídání, zvýšené konzumace alkoholu nebo nedostatku pohybu. To vše ke konci roku tak nějak patří, jak ale platí u všeho – nic se nemá přehánět.

PŘEJÍDÁNÍ

Nadměrnou konzumací jídla si můžeme přivodit nejen kila navíc, ale také i vážné zdravotní potíže. Největším problémem je, že i když se během roku dokážeme chovat umírněně, o Vánocích máme přísun nezdravého jídla od rána do večera. O svátcích zkrátka jakoby šly veškeré potenciální hrozby stranou, ať jsme zdraví, nebo ne. Pokud prokládáme smažené jídlo sladkým cukrovím a zaléváme to alkoholem, to vše navíc ve velkém množství, tělo nestíhá potravu zpracovávat, z čehož vznikají nejrůznější problémy – nadýmání, pálení žáhy, zácpa, průjem a různé potíže se žlučníkem. Níže vám proto přinášíme rady pro první pomoc při zmíněných potížích:

  • Nadýmání
    Neležte a buďte aktivní. Pokud kvůli nadmutému břichu nejste schopní ničeho jiného, zkuste se aspoň projít. Nejezte nonstop, ale pětkrát denně po malých dávkách. Jídlo se snažte pořádně rozkousat.
  • Pálení žáhy
    V době Vánoc mu přispívá hlavně cukroví, tedy jídlo z bílé mouky a cukru. Pálení žáhy nahrává i horizontální poloha těla, v níž trávíme během svátků většinu času. Když stále ležíte, z hlediska přijaté potravy nefunguje gravitace ve váš prospěch. Pokud vás pálí žáha, najděte si jakoukoli aktivitu ve vzpřímené poloze. U někoho funguje sklenka mléka (neutralizuje kyselinu v jícnu).
  • Zácpa a průjem
    U zácpy je důležité hodně pít – vodu. Jste-li přejedení, dejte si od jídla jednoduše pohov a věnujte se jakémukoliv pohybu, který podpoří činnost střev. Pokud jíst můžete, dejte si ovoce, sušené švestky nebo meruňky a dbejte na dostatek vlákniny. Nejlepším lékem na průjem je dočasné hladovění, při němž dáte organismu prostor vyčistit se.
  • Žlučníkový záchvat
    Vyvolat ho může u každého člověka jiná konkrétní potravina, nejčastěji jsou to však mastná nebo kořeněná jídla, typická právě pro období svátků. Jako první pomoc se doporučuje přiložit ručník namočený v teplé vodě na pravé podžebří nebo teplá sprcha. V lékárně jsou k dostání i léky na uvolnění svaloviny, o jejich použití je ale lepší poradit se s lékařem. Pochopitelně je třeba přestat jíst. Jestliže se k bolestem připojí teplota, zvracení nebo člověk zežloutne, je rozhodně potřeba vyhledat lékaře.
  • Zánět slinivky
    Nejrizikovější kombinací, která zdravotní problémy může způsobit, je alkohol spolu s tuky. V tu chvíli může dojít k akutnímu zánětu slinivky. Projevuje se velkými bolestmi, které postupují do páteře. I v tomto případě je třeba vyhledat lékaře.

ALKOHOL

Asi každý z nás, není-li zapřisáhlým abstinentem, pocítil někdy následky většího příjmu alkoholu. Jaké množství alkoholu vyvolá nepříjemnou kocovinu nelze jednoznačně říci, záleží to na každém z nás, na druhu a množství alkoholu, celkovém stavu organismu a dalších faktorech.
Jak alkohol působí na lidský organismus? Vyvolává dehydrataci a snížení hladiny cukru (proto se cítíme unavení a ospalí), rozšiřuje periferní cévy (což přináší známý pocit tepla), zpomaluje některá mozková centra (například centrum rovnováhy) a ovlivňuje soustředěnost. V těle se přeměňuje na acetaldehyd a ten pak na kyselinu octovou, obě tyto látky jsou pro náš organismus toxické. Tyto jedy pak způsobují bolest hlavy, nevolnost a zvracení.

Jak „kocovině“ předcházet?

  • Odolejte pokušení, držte se jednoho druhu alkoholu. Nemusíte nutně ochutnat vše, co je vám nabídnuto.
  • Pijte hodně vody, po každé sklenici vína či sklence tvrdého alkoholu si dejte jednu sklenici vody.
  • Nezůstávejte na lačno, alkohol je třeba zajídat.
  • Upřednostněte kvalitní alkohol, ten vám i ve větším množství přivodí mnohem menší kocovinu. Platí to jak o vínu, tak o lihovinách.
  • Bílého vína nebo čiré lihoviny (vodka, gin) můžete bez rizika silné kocoviny vypít víc než tmavých lihovin, ale i zde platí zásada pij „dopolopita“. Bolest hlavy způsobují nejčastěji míchané nápoje a červené víno. Velmi rizikové je svařené víno, zejména pochybné kvality. Teplý alkohol má celkově horší účinky než studený.
  • Pozor také na „perlivé nápoje“. Cukr a oxid uhličitý urychlují vstřebávání alkoholu. Kombinace alkoholu a energetických nápojů může potlačovat pocit únavy a ve finále vést k vyčerpání organismu či kolapsu.

POHYB A REGENERACE

Aktivní pohyb by měl být součástí svátků u každého z nás. Kromě toho, že si pak člověk vánoční pochoutky lépe vychutná, přispívá i k tvorbě endorfinů. Stačí půl hodiny a v těle se začnou tvořit látky, které velkým dílem přispívají ke zlepšení psychické kondice a dostaví se dobrá nálada.
Odborníci radí vydat se například na rodinnou vycházku do přírody. Kdo tráví svátky na horách, může třeba lopatou odházet sníh kolem domu. Půlhodina strávená na bruslích nebo běžkách vydá stejně energie jako svižná, hodinu a půl dlouhá procházka.

Autor textu: MUDr. Nela Rynešová

 

„Přejeme vám pohodové a klidné prožití Vánoc a do nového roku hlavně zdraví!“