Mezinárodní den Alzheimerovy choroby

Zveřejněno 21/09/2017

Již od roku 1998 je v České republice 21. září Mezinárodním dnem Alzheimerovy choroby. A přestože většina z nás o nemoci jako takové slyšela, málokdo vlastně ví, jak se přesně projevuje a jaké jsou možnosti diagnostiky nebo zabránění jejímu rozvoji.

V souvislosti s touto chorobou se někdy obecně mluví o demenci a opravdu, Alzheimerova nemoc je její nejčastější příčinou. V současnosti se nějaká forma demence vyskytuje u více než 7 miliónů obyvatel Evropy, celosvětově je to dokonce kolem 46 miliónů lidí.

PŘÍZNAKY NEMOCI

U Alzheimerovy choroby se jedná o tzv. neurodegenerativní onemocnění mozku, kdy dojde k poklesu mozkových funkcí, zejména myšlení a paměti. Nemoc začíná pozvolna, plíživě, rychlost postupu se ale u každého člověka liší. Většinou se jako první zhoršuje krátkodobá paměť, postupně nastupují obtíže s řečí a vyjadřováním, neschopnost rozhodování, neschopnost postarat se o věci např. v domácnosti a následně se objevuje zmatenost, změna osobnosti, v posledních stádiích je nemocný zcela závislý na každodenní pomoci ostatních. Bohužel, změny jsou nevratné a nemoc je nevyléčitelná. Podstatné ale je, že v dnešní době již medicína umí nemoc významně zpomalit.

PŘÍČINY VZNIKU A DIAGNOSTIKA

O příčinách Alzheimerovy nemoci bohužel mnoho nevíme. Předpokládá se podíl věku, genetiky, dokonce hladiny cholesterolu. Neexistuje ani žádný test, který by přinesl jasný výsledek. Pracuje se metodou per exlusionem, tedy vyloučením všech ostatních možností, které by demenci mohly způsobit. Lékař podrobně zhodnotí anamnestické údaje, provede testy kognitivních funkcí, doplní laboratorní a zobrazovací vyšetření, v tomto případě zejména magnetickou rezonanci nebo CT mozku. Vhodné je rovněž neurologické vyšetření. Všechna tato odborná vyšetření zajišťují specialisté, ke kterým naše klienty na podkladě základního vyšetření doporučí naši lékaři.

PREVENCE

Kromě včasné diagnostiky nemoci a následné lékařské péče můžeme rozvoji choroby zabránit i zdravým životním stylem, tedy zejména vyrovnanou skladbou jídelníčku a sportem, ale také duševní gymnastikou, což znamená trénink mozku např. pomocí paměťových a logických cvičení a her.

Autor textu: MUDr. Luděk Pelikán, MBA